ဇလြန္ ျပည္ေတာ္ျပန္ ဘုရားရဲ႕ စိတ္၀င္စားဖြယ္ ေနာက္ခံ ျဖစ္ရပ္မ်ား

စိတ္၀င္စားဖုိ႔ေကာင္းတယ္ဆုိတာက အရင္က ဇလြန္​ျပည္ေတာ္ျပန္ဘုရားဆုိတာ ဇလြန္က တန္ခုိးႀကီးတဲ့ ျပည္ေတာ္ျပန္ဘုရားတစ္ဆူ ဆုိတာေလာက္ပဲ သိထားတဲ့အတြက္ပါ။ ဒီဘုရားရဲ႕ ေနာက္ခံဇာတ္လမ္းကုိ ဖတ္ၿပီးတဲ့အခ်ိန္မွာေတာ့ စိတ္၀င္ စားဖုိ႔ေတာ္ေတာ္ေကာင္းတာနဲ႔ ျပန္လည္ေ၀မွ်ေရးသားလုိက္ပါတယ္။

မဟာသကၠရာဇ္ (၁၁၃) ခုႏွစ္တြင္ သဗၺညဳတ ျမတ္စြာဘုရားသခင္ ဟာ ရခိုင္ျပည္သို႔ ၾကြေရာက္ၿပီး သရဏဂံု သီလျဖင့္ ခ်ီးျမွင့္ခဲ့တာ ေၾကာင့္ ဓည၀တီတစ္ျပည္လုံး ဗုုဒၶဘာသာ၀င္မ်ား အျဖစ္သုိ႔ ေရာက္ရွိခဲ့ပါတယ္။ ျမတ္စြာဘုရားကုိ ၾကည္ညိဳလြန္းတဲ့ ရခုိင္ဘုရင္ စႏၵသူရိယမင္းက ရုပ္ထုေတာ္ေလးဆူကို သြန္းလုပ္ခဲ့ပါတယ္။

ပထမဆုံး ဘုရားရွင္ရင္​ေငြ႔ေတာ္ေပးထားတဲ့ မဟာျမတ္မုနိ ဒုတိယ သြန္းလုပ္ေတာ္မူေသာ ဘုရားကုိ ရွင္ေက်ာ္မုနိ တတိယ သြန္းလုပ္ေတာ္မူေသာ ဘုရားကုိ ေရႊဘုံသာမုနိ စတုတၱသြန္းလုပ္ေတာ္မူေသာဘုရားကုိ မာရ္ေအာင္ျမင္ ဟူ၍ ဘြဲ႔ေတာ္မ်ားေပးခဲ့ၿပီးလွ်င္ ကုိးကြယ္ၾကည္ညဳိခဲ့ပါတယ္။ ထုိျမတ္စြာဘုရား ၄ ဆူတုိ႔မွာ အစဥ္အတုိင္းဥာဏ္ေတာ္ငယ္ၾက၍ ေနာက္ဆုံးသြန္းလုပ္ေသာဘုရားကို မာရ္ငါးပါးေအာင္ျမင္ေတာ္မူေသာ ျမတ္စြာဘုရားရွင္၏ အမည္ကုိယူ၍ မာရ္ေအာင္ျမင္ ျမတ္စြာ ဘုရားဟု ေခၚေ၀ၚသမုတ္ခဲ့တယ္လုိ႔ သိရပါတယ္။

မဟာျမတ္မုနိဘုရား၏ လက္ယာဘက္မွာရွိတဲ့အတြက္ လက္ယာရုပ္ပြားေတာ္ဟုေခၚၿပီး ေၾကးပိသာခ်ိန္ ၆၆၆ ပိသာ ႏွင့္ ၆ က်ပ္သား ရွိပါတယ္။ ထုိဘုရားေလးဆူကုိ စႏၵာသူရိယမင္းမွ စ၍ ရခုိင္မင္း အဆက္ဆက္ ကုိးကြယ္ခဲ့ၾကၿပီး သကၠရာဇ္ ၁၁၄၆ ခုႏွစ္မွာ ဓည၀တီဟာ ဘုိးေတာ္ ဘုရားရဲ႕သားေတာ္ အိမ္ေရွ႕ဥပရာဇာရဲ႕ သိမ္းယူျခင္းကုိ ခံခဲ့ရပါတယ္။ သားေတာ္အိမ္ေရွ႕မင္းဟာ စစ္ႏုိင္ပစၥည္းအျဖစ္ မဟာျမတ္မုနိ၊ မာရ္ေအာင္ျမင္ဘုရား ႏွင့္ ေရႊဘုံသာဘုရားတုိ႔ကုိ သိမ္းယူကာ ေတာင္ကုတ္လမ္းမွ ပင့္ေဆာင္ခဲ့ပါတယ္။ ေဒသခံရခုိင္မ်ားအတြက္ ရွင္ေက်ာ္ဘုရားကုိ ထားရစ္ခဲ့ပါတယ္။

ဘုရားသုံးဆူကို ပန္းေတာင္းဆိပ္ကမ္းမွ ရတနာေရႊေဖာင္ေတာ္ႀကီး ႏွင့္ ပင္ေဆာင္လာရာ ျပည္ၿမဳိ႕သုိ႔ေရာက္ရွိခဲ့ပါတယ္။ ျပည္ၿမဳိ႕အေရာက္ မွာ သုံ႔ပန္းအျဖစ္ေခၚေဆာင္ျခင္းခံခဲ့ရေသာ ရခုိင္လူမ်ဳိးတုိ႔သည္ အဆန္းဆန္း အသြယ္သြယ္ေသာ တူရိယာမ်ဳိးစုံတုိ႔ျဖင့္ တီးမႈတ္ကခုန္ၾကလွ်က္ အိမ္ေရွ႕မင္းရဲ႕ေရွ႕မွာ ၀ပ္ဆင္းၾကပါေတာ့တယ္။ ယင္းသုိ႔ျပဳလုပ္ျခင္းကုိ အိမ္ေရွ႕မင္းသားက အထူးအဆန္းျဖစ္ၿပီး ေမး ေတာ္မူရာ “ အရွင္မင္းသား အရွင္သည္ သတၱ၀ါတုိ႔အား ရင္၀ယ္သားကဲ့သုိ႔ သနား ေတာ္မူ၍ ကုိယ္ေတာ္၏အက်ဳိး သာသနာအက်ဳိးတုိ႔ကုိ ေဆာင္ရြက္သည္ ႏွင့္ အညီ ကြ်န္ေတာ္မ်ဳိးတုိ႔ ဆည္းကပ္ကုိးကြယ္ရန္ ျမတ္စြာဘုရား၏ ရုပ္ပြားေတာ္တစ္ဆူကုိ ၾကည္ျဖဴစြာျပန္၍ ေပးသနားေတာ္မူပါမည့္ အေၾကာင္းပါ ဘုရား ´´ ဟု ေလွ်ာက္တင္ၾက၏။

ထုိအခါအိမ္ေရွ႕မင္းက- “ ေမာင္မင္းတုိ႔ ရခုိင္ျပည္၌ ကုိးကြယ္ၾကရန္ တစ္ဆူတည္းေသာ ဗုဒၶရုပ္ပြားေတာ္ (ရွင္ေက်ာ္) ကုိထားခဲ့ၿပီးၿပီ။ ဤရုပ္ပြားေတာ္မ်ားကို ျပန္မေပးလုိၿပီ။ အကယ္၍ ဤအရပ္၌ အလုိရွိလွ်င္ ရုပ္ပြားေတာ္တစ္ဆူကို ထားခဲ့ေပအံ့။ ေမာင္မင္းမ်ား ရခုိင္တုိင္းႏုိင္ငံမွ ဖူးေမွ်ာ္လွ်င္ပင္ မေ၀းေသးၿပီ။ ဒါ့အျပင္ ပတ္၀န္းက်င္က လူအမ်ားလည္း ဖူးေမွ်ာ္ကုသုိလ္ ယူႏုိင္သည္ ´´ ဟု မိန္႔ေတာ္မူရာ ေက်နပ္လက္ခံၾကသၿဖင့္ “ ေရႊဘုံသာ ဘုရား ´´ ကုိ ျပည္ၿမဳိ႕တစ္ဖက္ကမ္း၌ ထားေပးခဲ့ပါတယ္။ ယင္းအရပ္ရွိ လူအေပါင္းတုိ႔က မေနာမယ ပတၱျမားကုိ ရသကဲ့သုိ႔ ႏွစ္သက္၀မ္း ေျမာက္ၾကပါတယ္။ ( ျပည္ၿမဳိ႕မွ န၀ေဒးတံတားကုိ ျဖတ္သန္းၿပီး လက္ယာဘက္သုိ႔ ေကြ႔လုိက္လွ်င္ လာေရာက္သူ မျပတ္ဖူးေမွ်ာ္ေလ့ရွိတဲ့ ေရႊဘုံသာမုနိဘုရား ကုိ ေတြ႔ၾကရမွာပါ )

ဆက္ရလွွ်င္ အိမ္ေရွ႕မင္းသားဟာ က်န္ရုပ္ပြားေတာ္ ႏွစ္ဆူကုိ ဧရာ၀တီျမစ္အတုိင္း ဆန္တက္ပင့္ေဆာင္ခဲ့ၿပီး အမရပူရသုိ႔ ဆုိက္ေရာက္လွ်င္ ၿမဳိ႕ေတာ္၏ ေျမာက္ျပင္( ယခုမဟာျမတ္မုနိ ရုပ္ရွင္ေတာ္ျမတ္ႀကီးတည္ရွိ ရာ) ေနရာတြင္ မဟာျမတ္မုနိဘုရား ကိန္း၀ပ္စံေပ်ာ္ရန္ တန္ေဆာင္းႀကီး ေဆာက္လုပ္လွ်က္ ကိုးကြယ္ခဲ့ပါတယ္။ မာရ္ေအာင္ျမင္ဗုဒၶရုပ္ပြားတစ္ဆူကုိကား နန္းေတာ္အတြင္းသုိ႔ ပင့္ေဆာင္ကာ နန္းေတာ္ဦး၌ ထားလွ်က္ ေရႊျပသာဒ္ေတာ္ႀကီး ျဖင့္ တည္ထားကုိးကြယ္ခဲ့ပါတယ္။

ဘုိးေတာ္မင္း၊ အိမ္ေရွ႕မင္း၊ ဘႀကီးေတာ္၊ ပုဂံမင္း၊ မင္းတုန္းမင္း၊ ကေနာင္မင္းတုိ႔တုိင္ေအာင္ အၿမဲမျပတ္ ကိုးကြယ္ဆည္းကပ္ခဲ့ၾကပါတယ္။ မာရ္ေအာင္ျမင္ ဗုဒၶရုပ္ပြားေတာ္မွာ ရခုိင္မွပင့္ေဆာင္စဥ္က ဘြဲ႔ေပး အမည္ ျဖစ္ခဲ့ေသာ္လည္း ဘုရင္အဆက္ဆက္ နန္းေတာ္ဦးတြင္ တည္ထား ကိုးကြယ္ခဲ့သျဖင့္ မာရ္ေအာင္ျမင္အမည္ေပ်ာက္ကာ “ နန္းဦးဘုရား ´´ ဟု အမည္တြင္ခဲ့ပါတယ္။

ကေနာင္မင္းသားႀကီးက ဤရုပ္ပြားေတာ္အား အၿမဲမျပတ္ကုိးကြယ္ခဲ့သျဖင့္ “ မင္းတပ္ဘုရား ´´ ဟုလည္း အမည္တြင္ခဲ့ပါေသးတယ္။ ( မင္းတပ္မွာ ကေနာင္မင္းသား၏ ငယ္နာမည္ျဖစ္ၿပီး အႀကီးမင္းတုန္း၊ အငယ္မင္းတပ္ဟု သိမွတ္ၾကသည္ )

ပုဂံမင္းလက္ထက္တြင္ တစ္ဖက္မွ အဂၤလိပ္တုိ႔ႏွင့္ စစ္ျဖစ္ပြားေနသလုိ တစ္ဖက္ကလည္း မင္းတုန္း၊ ကေနာင္ညီေနာင္၏ ပုန္ကန္မႈကုိ ခံရသျဖင့္ ႏုိင္ငံအေရးမွာ ရႈပ္ေထြးလ်က္ရွိပါတယ္။ ပုဂံမင္း ၏ မိဖုရား မဟာရတနာေဒ၀ီတြင္ ေမာင္တစ္ေယာက္ရွိပါတယ္။ ဦးေရႊပြင့္ဟုေခၚၿပီး ဇလြန္ၿမဳိ႕သူႀကီးျဖစ္ပါတယ္။ မိဖုရားႀကီးက ခ်စ္ၿမတ္ႏုိးေတာ္မူ၍ ေမာင္ေတာ္ ဟု ခ်စ္စႏုိးနဲ႔ ေခၚေလ့ရွိပါတယ္။

မာရ္ေအာင္ျမင္ဆင္းတုေတာ္ကုိ ဖူးၿပီးသည္မွစ၍ ဦးေရႊပြင့္မွာ အႀကံတစ္ခုေပၚလာပါတယ္။ ထုိအႀကံမွာ မိမိ၏ ဇလြန္ၿမဳိိ႕တြင္လည္း မာရ္ေအာင္ျမင္ဘုရားကဲ့သုိ႔ ဆင္းတုေတာ္တစ္ဆူ ထုလုပ္ပူေဇာ္ရန္ ျဖစ္ပါတယ္။

ထုိအေၾကာင္း ဇလြန္ျပည္သူတုိ႔အား တင္ျပရာ ေထာက္ခံၾကၿပီး ရုပ္တုေတာ္ႀကီး သြန္းလုပ္ရန္ ေရႊ၊ ေငြ၊ ေၾကး တုိ႔အျပင္ လက္၀တ္ရတနာ မ်ားကုိလည္း ထည့္၀င္လွဴဒါန္းၾကပါတယ္။ ဤတြင္ၿမဳိ႕သူႀကီး ေမာင္ေရႊပြင့္သည္ ေနျပည္ေတာ္ကုိသြားကာ ပညာရွင္ ေမာင္ေမာင္လတ္ကုိ ေၾကးဆင္းတု သြန္းလုပ္ျခင္း အလုပ္ကုိ လုပ္ ေဆာင္ပါေတာ့တယ္။ ထုိအခ်ိန္တြင္ အဂၤလိပ္တုိ႔ႏွင့္ စစ္ျဖစ္ေနၿပီျဖစ္သျဖင့္ ၿမဳိ႕ရြာမ်ားမွာ မၿငိမ္သက္ၾက။ မိဖုရားႀကီးက ေမာင္ေရႊပြင့္အား ဇလြန္သုိ႔ ျပန္ၿပီး ေနရန္ ေစလႊတ္ေသာ္လည္း “ ဘုရားဆင္းတု မပင့္သြားပဲနဲ႔ ၿမဳိ႕သူၿမဳိ႕သားေတြကုိ မ်က္ႏွာဘယ္လုိျပမလဲ ´´ ဟူေသာစကားျဖင့္ ေမာင္ေရႊပြင့္ကမျပန္။ ႏုိင္ငံေရးအေျခအေနမွာ ပုိမုိဆုိးရြားလာရာ မိဖုရားႀကီးဟာ ေမာင္ေရႊပြင့္ကုိ အတင္းျပန္လႊတ္ပါေတာ့တယ္။

ဤတြင္ေမာင္ေရႊပြင့္က “ လက္ခ်ည္း ဗလာျပန္သြားလွ်င္ မ်က္ႏွာမလွျဖစ္မည္။ ဒါေၾကာင့္ ကြ်န္ေတာ္မ်ဳိး သြန္းလုပ္ေနတဲ့ ဘုရားအစား နန္းဦးဘုရားကုိ ၿမဳိ႕သူၿမဳိ႕သားမ်ား ဖူးေမွ်ာ္ေစဖုိ႔ ဇလြန္သုိ႔ ခဏပင့္သြားမည္။ သြန္းလုပ္ေသာဘုရားၿပီးေသာအခါ နန္းဦးဘုရားကုိ ျပန္လာေပးပါမည္ ´´ ဟု မိဖုရားႀကီိးအား ေလွ်ာက္ေလသည္။ မိဖုရားႀကီးက သေဘာမတူေသာ္လည္း မူးမတ္မ်ားကပါ ေခတၱခဏပင့္ေဆာင္ျခင္းကုိ ခြင့္ျပဳသင့္ေၾကာင္း ပါ၀င္ ​ေတာင္းပန္ ၾကေသာေၾကာင့္ ေနာက္ဆုံးတြင္ ခြင့္ျပဳလုိက္ရပါတယ္။ သုိ႔ျဖင့္ နန္းဦးဘုရားသည္ ဇလြန္သုိ႔ ေရာက္သြားပါေတာ့တယ္။

ၿမဳိ႕သူၿမဳိ႕သားတုိ႔သည္ မာရ္ေအာင္ျမင္ဆင္းတုေတာ္ကုိ ေတြ႔ၾကေသာအခါ ၀မ္းေျမာက္၀မ္းသာ ျဖစ္ၾကသည္။ ဦးေရႊပြင့္က ယခုဆင္းတုကား ရခုိင္မွပင့္လာေသာ နန္းဦးဆင္းတု ျဖစ္ေၾကာင္းေျပာေသာ္လည္း ျပည္သူမ်ားက မယုံၾကည္ၾကေပ။ မာရ္ေအာင္ျမင္ဘုရားႀကီးသုိ႔ လာေရာက္ဖူးေမွ်ာ္ၾကည္ညဳိၾကသည္မွာ မျပတ္စည္ကားလ်က္ရွိသည္။ ရက္မ်ားမၾကာမီ မိဖုရားႀကီးထံမွ သြန္းေလာင္းသည့္ ဆင္းတုေတာ္ၿပီးၿပီျဖစ္၍ မာရ္ေအာင္ျမင္ ဆင္းတုေတာ္ႏွင့္ လာေရာက္လဲလွယ္ရန္ အေထာက္ေတာ္မ်ား လာေရာက္ရာ ဦးေရႊပြင့္က ဘုရားဖူးမ်ားစည္ကားေနသျဖင့္ ေခတၱမွ် ဆုိင္းငံ့ထားပါရန္ ျပန္ေလွ်ာက္ထားလုိက္သည္။

ထုိအခ်ိန္တြင္ ဇလြန္၌ မီးအႀကီးအက်ယ္ ေလာင္ေလသည္။ ဘုရားတန္ေဆာင္း ေက်ာင္းပတ္၀န္းက်င္ရွိ အိမ္တုိင္းလုိလုိ မီးထဲပါသြားသည့္အျပင္ လူတခ်ဳိ႕ ေသဆုံးခဲ့ရသည္။ သုိ႔ေသာ္နန္းဦး ဆင္းတုေတာ္ႀကီးကား မီးကြင္း၍ က်န္ရစ္ခဲ့ရပါတယ္။ သကၠရာဇ္ ၁၂၁၄ ခုႏွစ္တြင္ ေအာက္ျမန္မာျပည္ဟာ အဂၤလိပ္တုိ႔ရဲ႕ သိမ္းယူျခင္းကုိ ခံခဲ့ရပါတယ္။ ေနျပည္ေတာ္တြင္လည္း ပုဂံမင္းကုိ နန္းခ်ၿပီး မင္းတုန္းမင္းနန္းတက္သျဖင့္ နန္းက်မိဖုရားႀကီးမွာ ၾသဇာမရွိေတာ့။ ဘုရားႀကီးကိစၥကုိ အမွာေတာ္မျပဳပဲ လစ္လွ်ဳျပဳထားလုိက္ေတာ့သည္။

အဂၤလိပ္တုိ႔သည္ ေၾကးပုိက္ဆံမ်ား ျပဳလုပ္ရန္​ ​ေၾကးဆင္းတုေတာ္မ်ားစြာ ႏွင့္ ေၾကးအုိး ၊ ေၾကးခြက္ ၊ ေၾကးစ အမ်ားအျပားကုိ အဂၤလိပ္စစ္ဗုိလ္ “ ဆာဂြ်န္ဆပ္ ´´ ၏ အမိန္႔ႏွင့္ သိမ္းက်ဳံးယူေဆာင္သြားၾကရာ ၁၂၁၇ ခုႏွစ္တြင္ နန္းဦးဆင္းတုေတာ္ႀကီးမွာလည္း ေရႊခ်ိန္ အမည္ရွိေသာ သေဘၤာျဖင့္ အိႏၵိယျပည္ ဘုံေေဘၿမဳိ႕သုိ႔ ပါသြားခဲ့ရသည္။

ဤအေႀကာင္းကုိ ကေနာင္မင္းသားႀကီး သိသြားတဲ့အခါ စိတ္မေကာင္းရုံမွလြဲ၍ ဘာမွ်မတတ္ႏုိင္ေတာ့ေခ်။ နန္းဦးဆင္းတုမွာ ဘုံေဘသုိ႔ပါသြားသျဖင့္ ျပန္ရဖုိ႔ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္ မဲ့ရေတာ့သည္။ဤသုိ႔ျဖင့္ နန္းဦးဆင္းတုလစ္လပ္ေနေသာ ေနရာတြင္ ဦးေရႊပြင့္သြန္းလုပ္ထားေသာ ေၾကးဆင္းတုေတာ္ႀကီးကုိ ပင့္ေဆာင္တင္ထားလုိက္ေလသည္။

အဂၤလိပ္တုိ႔သည္ ရသမွ်ဆင္းတုေတာ္မ်ားႏွင့္ ေၾကးပစၥည္းမ်ားကုိ ဂုိေထာင္တစ္ခုတြင္ ထည့္ကာ တျဖည္းျဖည္း ဖုိက်င္းထုိး အရည္က်ဳိၿပီး ေၾကးပုိက္ဆံမ်ား အျဖစ္ေျပာင္းပစ္လုိက္ပါတယ္။ အျခားဆင္းတု ႏွင့္ ပစၥည္းမ်ားကို က်ဳိရာ၌ အလြယ္တကူ အရည္ေပ်ာ္သြားၾကေသာ္လည္း နန္းဦးဆင္းတုေတာ္ႀကီးကုိ ဖို ၄ လုံး ဆုိင္ကာ ထုိး၍ က်ဳိခ်က္ၾကေသာ္လည္း အရာပင္မထင္ မူလအတုိင္းပဲ ရွိေလသည္။

ထူးျခားသည္ကား ထုိအခ်ိန္တြင္ ေကာင္းကင္သည္ ရုတ္ခ်ည္းမဲေမွာင္လာလ်က္မုိးေမွာင္ႀကီးက်ကာ မုိးသည္းေလသည္။ အရည္က်ိဳျခင္​း အလုပ္ကုိ လုပ္ၾကေသာ အိႏၵိယလူမ်ဳိး ၆၄ ေယာက္လည္း ေသြန္းအန္ၿပီး တၿပဳိင္တည္း ေသဆုံးသြားၾကတယ္လုိ႔ သိရပါတယ္။

အဂၤလန္၌ ရာဇဘိသိက္ ခံယူၿပီးေသာ ၀ိတုိရိယ ဘုရင္မႀကီးသည္ မိမိိ၏ ကုိလုိနီနယ္သစ္ျဖစ္ေသာ အိႏၵိယျပည္ ေဒလီၿမဳိ႕သုိ႔ တြင္ ေခတၱလာေရာက္ စံျမန္းေနရာ ျပင္းထန္ေသာ ေခါင္းကုိက္ေ၀ဒနာကုိ ခံစားရသည္။ ေဆးပညာရွင္ ဆရာ၀န္အမ်ဳိးမ်ဳိးကုိ ကုသေစေသာ္လည္း သက္သာျခင္းမရွိ။ တစ္ညတြင္ ဘုရင္မႀကီးသည္ ထူးဆန္းေသာ အိပ္မက္တစ္ခုကို မက္ေလသည္။ အိပ္မက္ထဲ၌ ၀တ္ျဖဴစင္ၾကယ္ႏွင့္ သူေတာ္စင္တစ္ဦးက ဘုရင္မႀကီးအား-

“ ဘုရင္မႀကီး…ဘုရင္မႀကီးရဲ႕ ေခါင္းကိုက္ေ၀ဒနာကုိ ေသခ်ာစြာ ေပ်ာက္ကင္းလုိလွ်င္ ျမန္မာျပည္မွ ယူေဆာင္ခဲ့ေသာ နန္းဦးဆင္းတုကုိ မူလအရပ္သုိ႔ ျပန္၍ ပုိ႔ရမည္။ မပုိ႔ပါက ဘုရင္မႀကီးအသက္ အႏၲရာယ္ျဖစ္ပါလိမ့္မည္ ´´ ဟု ေျပာသြား၏။

ဘုရင္မႀကီး အိပ္မက္မွႏုိးလွ်င္ ၾကက္သီးေမႊးညွင္းမ်ားထကာ ထိတ္လန္႔ တုန္လႈပ္ေၾကာက္ရြံ႕ကာ အမႈထမ္းမ်ားကုိ ေခၚလွ်က္ အေၾကာင္းျဖစ္အင္ကုိ ေျပာ၍ နန္းဦးဆင္းတုေတာ္ဆုိသည့္ အရာကုိ ေၾကးဂုိေထာင္ထဲတြင္ သြားေရာက္ ရွာေဖြေစပါတယ္။ အမႈထမ္းမ်ားမွာ ဘုရင္မႀကီးရွာခုိင္းလုိ႔သာ ရွာခုိင္းေသာ္လည္း နန္းဦးဘုရားဆုိတာ ဘာမွန္းေသခ်ာမသိပါေခ်။ ဂုိေထာင္ထဲရွိ ဆင္းတုေတာ္မ်ဳိးစုံ နဲ႔ အျခားပစၥည္းမ်ားမွာ ေမွာက္ခုံ ပက္လက္ ေဘးေစာင္း စသည္ ရွိေနၾကေသာ္လည္း တစ္ဆူတည္းေသာ ဘုရားမွာမႈ အေရွ႕ဘက္သုိ႔မ်က္ႏွာမူလ်က္ တင့္တယ္စြာစံပါယ္ေနေၾကာင္း အမႈထမ္းမ်ား ေတြ႔ရွိလုိက္ရသည္။ ထူးျခားသည္ကား ထုိဘုရားသည္ ေနမင္းအေရာင္ကဲ့သုိ႔ ၀င္းေျပာင္လ်က္ ေရာင္ျခည္ေတာ္မ်ား တဖ်ပ္ဖ်ပ္လက္ေနျခင္းပင္။

ဤကဲ့သုိ႔ထူးျခားေသာ ဘုရားသည္ ဘုရင္မႀကီးျမင္မက္သည့္ အိပ္မက္ထဲက ဘုရားျဖစ္လိမ့္မည္။ ဤသုိ႔ျဖင့္ ဘုရင္မႀကီးသည္ နန္းဦးဆင္းတုေတာ္အား ျမန္မာျပည္၏ မူလေနရာသုိ႔ အျမန္ဆုံးသြားေရာက္ျပန္ထားရန္ အမႈထမ္းမ်ားအား လႊတ္လုိက္ပါေတာ့တယ္။ နန္းဦးဆင္းတုအား သေဘၤာထက္တြင္တင္၍ သေဘၤာစထြက္သည္ႏွင့္ ဘုရင္မႀကီး၏ ခံစားေနရေသာ ေခါင္းကုိက္ေ၀ဒနာမွာ ယူပစ္လုိက္သကဲ့သုိ႔ ကင္းရွင္းစြာ ေပ်ာက္ကင္းသြားရာ ဘုရင္မႀကီးလည္း အထူးပင္ ယုံၾကည္သြားေတာ့သည္။

ဘုရင္မႀကီး အမိန္႔ေတာ္အတုိင္း ဆင္းတုေတာ္အား ျမန္မာႏုိင္ငံသုိ႔ ျပန္ပုိ႔ခဲ့ၾကပါတယ္။ သုိ႔ေသာ္ ၿမဳိ႕မွားပုိ႔မိ၍ ဇလြန္အစား ဟသၤာတသုိ႔ ေရာက္သြား၏။ ဟသၤာတၿမဳိ႕အနီး ေသာင္စပ္တြင္ထားပစ္ခဲ့ကာ သေဘၤာသည္ အိႏၵိယသုိ႔ျပန္သြား၏။ ေသာင္စပ္တြင္ ထီးထီးမားမား ျဖစ္ေနေသာ ဆင္းတုေတာ္ႀကီးကုိ တံငါးသမားတုိ႔ျမင္ရလွ်င္ ၀မ္းေျမာက္၀မ္းသာျဖစ္လွ်က္ လူအမ်ား ကုိဟစ္ေအာင္စုရုံးၾကၿပီး ကမ္းနဖူးေပၚရွိ ငါးမ်က္ႏွာတန္ေဆာင္းအတြင္းသုိ႔ ေခတၱထား၍ ပူေဇာ္ၾကပါတယ္။ ခ်က္ခ်င္းပင္ ေပၚေတာ္မူ ဘုရားဟုနာမည္ႀကီးသြားကာ ၿမဳိ႕ေရာေတာပါ မက်န္ ရဟန္းရွင္လူအမ်ား စည္ကားစြာ လာေရာက္ဖူးေမွ်ာ္ၾကပါတယ္။

သိပ္မၾကာမီ ဇလြန္ၿမဳိ႕ပုိင္သည္ အေရးပုိင္မင္းႏွင့္ ေတြ႔ဆုံရန္အတြက္ ဟသၤာတသုိ႔ ေရာက္လာခဲ့ပါတယ္။ လူအမ်ား အုတ္ေအာ္ေသာင္းနင္း ျဖစ္ေနတဲ့အေၾကာင္းကုိ စုံစမ္းရာမွ ေပၚေတာ္မူဘုရားႀကီးေၾကာင့္ဆုိတာ သိသြားၿပီး မိမိလည္းဖူးေမွ်ာ္ဦးမွဆုိ၍ သြားေရာက္ဖူးေမွ်ာ္ခဲ့ပါတယ္။ ဘုရားႀကီးကုိ ျမင္လုိက္စဥ္မွာပင္ မိမိတုိ႔ဇလြန္မွ အဂၤလိပ္တုိ႔ သိမ္းယူေသာဘုရားႏွင့္ အလြန္တူေၾကာင္း ေတြ႔သြားပါေတာ့တယ္။ ဒါနဲ႔ ယင္းကိစၥကို မည္သ႔ူကုိမွ် မဟခဲ့ပဲ မိမိကိစၥၿပီးသည္ႏွင့္ ဇလြန္သုိ႔ အျမန္ဆုံးျပန္ခဲ့ပါေတာ့တယ္။ ဇလြန္သုိ႔ေရာက္လွ်င္ ဇလြန္ရွိ ဆရာေတာ္ဦးျဖဴအား ဘုရားႀကီးကုိ ထုိသုိ႔ ေတြ႔ခဲ့ေၾကာင္း ေလွ်ာက္တဲ့အခါ ဆရာေတာ္ဦးျဖဴလည္း ေလွတစ္ဆယ့္ႏွစ္စင္း ႏွင့္ တကာတကာမမ်ားကုိ စုရုံးေခၚကာ ေပၚေတာ္မႈဘုရားႀကီးအား ဖူးရန္ ခ်က္ခ်င္းပင္ ဟသၤာတကုိ ႀကြသြားခဲ့ပါတယ္။

ဘုရားသုိ႔ေရာက္ေသာ္ မိမိအၿမဲဖူးေနေသာ မာရ္ေအာင္ျမင္ဆင္းတုေတာ္မွန္း ဆရာေတာ္ဦးျဖဴ အတပ္သိလုိက္၏။ အေရးပုိင္မင္းထံသုိ႔သြားကာ မိမိတုိ႔ဇလြန္မွ ဘုရားႀကီးၿဖစ္ေႀကာင္း အက်ဳိးအေၾကာင္း ေျပာျပပါတယ္။ ၿမဳိ႕ပုိင္မင္းလည္း ရပ္မိရပ္ဖမ်ား ႏွင့္ သံဃာမ်ားကိုေခၚကာ ဤအေရးသည္ သာသနာအေရး ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ သံဃာမ်ားႏွင့္သာ သက္ဆုိင္ပါေၾကာင္း၊ သုိ႔ုျဖစ္၍ လူႀကီးမင္းတုိ႔ ႏွစ္သက္ေသာ ဆရာေတာ္တစ္ပါးကုိပင့္၍ ဇလြန္ၿမဳိ႕မွ ဆရာေတာ္ဦးျဖဴ ႏွင့္ ညွိႏႈိင္းပါေစဟု ဆုံးျဖတ္လုိက္ပါတယ္။

ဟသၤာတဘက္မွ လူႀကီးမ်ားလည္း ဆရာေတာ္ဦးျဖဴထက္ အသက္သိကၡာ ၀ါေတာ္ႀကီးေသာ ေၾကးကန္ဆရာေတာ္ကုိပင့္၍ ဆရာေတာ္ဦးျဖဴႏွင့္ ညွိႏႈိင္းေစပါတယ္။ ေၾကးကန္ဆရာေတာ္က- “ အရွင္ဘုရားတုိ႔ ဇလြန္ၿမဳိ႕မွ ဘုရားဆင္းတုျဖစ္ေၾကာင္း ဘာအေထာက္အထားရွိ၍ ဤသုိ႔ေျပာႏုိင္ပါသလဲ ´´ ဟု ​ေမးရာ ဆရာေတာ္ဦးျဖဴက- “ ဓမၼခဏ္ေတာ္က စာပါေသာေၾကာင့္ တပည့္ေတာ္ သိရပါသည္ဘုရား ´´ ဟု ျပန္လည္ေျဖ၏။ “ ဤစာကုိ ဆရာေတာ္ရြတ္ျပႏုိင္ပါသလား ´´ ဟု ဆုိေသာ္ ဆရာေတာ္ဦးျဖဴကလည္း မိမိရြတ္ျပႏုိင္ပါေၾကာင္း ျပန္လည္ေျဖ၏။

( ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ သမၺဳေဒၶေစတီေတာ္ႀကီးႏွင့္ သမၺဳေဒၶဂါထာ တန္ခိုးႀကီးသကဲ့သို႔ပင္ မာရ္ေအာင္ျမင္ ျပည္ေတာ္ျပန္ဘုရားႀကီးႏွင့္ စမၼခဏ္ဂါထာ တန္ခိုးႀကီးသည္ဟု ယံုၾကည္ၾကပါသည္။ စမၼခဏ္ဂါထာ အျပင္ သင္းက်စ္ေတာ္ ဂါထာ၊ လက္၀ဲလက္ရံုးဂါထာ၊ လက္ယာလက္ရံုး ဂါထာေတာ္မ်ားလည္း ရွိပါသည္။ )

သုိ႔ျဖင့္ အနီးရွိရဟန္းတစ္ပါးအား ေၾကးကန္ဆရာေတာ္က ဆင္းတုေတာ္မွ ဓမၼခဏ္မွာရွိေသာ ဂါထာေတာ္ကုိ ေရးကူးခုိင္းၿပီး ဆရာေတာ္ဦးျဖဴ အလြတ္ျပန္ဆုိသည္ႏွင့္ တုိက္ၾကည့္ရာ တစ္ထပ္တည္းက်ေၾကာင္း ေတြ႔ရပါတယ္။ ဆရာေတာ္ဦးျဖဴေျပာသည္မွာ မွန္ကန္ေၾကာင္း၊ ထုိ႔ေၾကာင့္ ဇလြန္မွ ဆင္းတုေတာ္ျဖစ္သည္မွာ မွန္ကန္ေၾကာင္း ထင္ရွားသြားၿပီး ဇလြန္သုိ႔ ျပန္ေပးဖုိ႔ ဆုံးျဖတ္လုိက္ပါတယ္။ ဤတြင္ ဟသၤာတၿမဳိ႕သူၿမဳိ႕သားမ်ားက လက္မခံၾက၊ ကန္႔ကြက္ၾကသည္။ မိမိတုိ႔ႏွင့္ထုိက္၍ မိမိတုိ႔ဆီေရာက္လာတာ မိမိတုိ႔ဘုရားဟု ဆုိကာ သူတုိ႔သာကုိးကြယ္ထုိက္သည္။ မေပးႏုိင္ဟု တစ္ညီတစ္ညြတ္တည္း ျငင္းဆုိၾကရာ အေရးပုိင္မင္းက နည္းလမ္းတစ္ခုျဖင့္ ျဖန္ေျဖေစပါတယ္။

ထုိနည္းလမ္းမွာကား ဆင္းတုေတာ္အား ဟသၤာတျမစ္လယ္ရွိ ေဖာင္ႀကီး တစ္ေဖာင္ေပၚတြင္တင္ထားက တစ္ဖက္တြင္ ဟသၤာတၿမဳိ႕မွေလွမ်ားကုိ ဆြဲေစၿပီး၊ တစ္ဖက္တြင္ ဇလြန္ၿမဳိ႕မွေလွမ်ားကုိ ဆြဲေစတဲ့ နည္း ျဖစ္ပါတယ္။ ဆင္းတုေတာ္ပါေအာင္ဆြဲႏုိင္တဲ့ ၿမဳိ႕က ကုိးကြယ္ၾကဟု ဆုိရာ အားလုံးေက်နပ္ၾကပါတယ္။ သုိ႔ျဖင့္ ႀကီးမားေသာေဖာင္ေတာ္ႀကီးကုိ တစ္မုဟုတ္ခ်င္းစီစဥ္၍ ထုိေဖာင္ေတာ္တြင္ ဆင္းတုေတာ္ႀကီးကုိ စံျမန္းေစပါတယ္။ အေရးပုိင္မင္းႏွင့္ ဆရာေတာ္ဦးျဖဴကိုလည္း ထုိေဖာင္ေပၚမွာ ေနေစၿပီး အၿပဳိင္ဆြဲၾကပါ ေတာ့တယ္။

ထုိသုိ႔ဆြဲရာတြင္ အင္အားကေတာ့မမွ်ပါ။ ဟသၤာတဘက္တြင္ ေလွေပါင္း ၃၈ စီး ရွိေသာ္လည္း ဇလြန္ဘက္မွာကား ၁၂ စီးပင္ ရွိပါတယ္။ ဤသုိ႔ျဖင့္ အားၿပိဳင္ဆြဲၾကရာ ဆင္းတုေတာ္သည္ ဇလြန္ဘက္သုိ႔ပါေလ၏။ သုိ႔ေသာ္ ဟသၤာတသားမ်ားက မေက်နပ္ၾကေသး။ ဇလြန္ဘက္က ေရစုန္ျဖစ္၍ မိမိတို႔က ေရဆန္ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ဇလြန္ဘက္သုိ႔ပါသြားတာျဖစ္ေၾကာင္း ျငင္းဆန္သျဖင့္ ဘက္ေျပာင္း၍ ဆြဲေစပါတယ္။ ထုိသုိ႔ဆြဲေစေသာ္လည္း ဆင္းတုေတာ္သည္ ဇလြန္ၿမဳိ႕ဖက္သုိ႔သာ ပါ၏။ ဘယ္လုိၿပဳိင္ၿပဳိင္မႏုိင္သျဖင့္ ကံတရားကုိ ဥာဏ္မ်ားလုိ႔မရမွန္း ဟသၤာတသားတုိ႔ သိသြား၏။ အရႈံးကုိ၀န္ခံလုိက္ၾက၏။ သုိ႔ျဖင့္ “ ကုိယ္ေတာ္ဘုရား… ငါးပိရည္ ႏွင့္ ခ်ဥ္ရည္ဟင္း ဘုန္းေပးရေအာင္ ႀကြေတာ္မူေပေရာ့ ဘုရား ´´ ဟု ဇလြန္သားတုိ႔ မခံခ်င္ေအာင္ေစာင္းခ်ိတ္ ေျပာဆုိလ်က္ ႀကဳိးကုိ လႊတ္လုိက္ရပါေတာ့တယ္။

ဇလြန္သားတုိ႔သည္ အႏုိင္ရေလလွ်င္ ျမစ္စဥ္တေလွ်ာက္ အကအခုန္ အတီးအမႈတ္မ်ားျဖင့္ ဧရာ၀တီျမစ္ကုိ စုန္ဆင္းကာ ဘုရားႀကီး၏ မူလေနရာျဖစ္ေသာ ဇလြန္ၿမဳိ႕သုိ႔ ျပန္လည္ ပင့္ေဆာင္ လာပါေတာ့တယ္။ ဤသုိ႔ျဖင့္ ဇလြန္ျပည္ေတာ္ျပန္ဘုရားႀကီးသည္ စႏၵာသူရိယမင္း သြန္းလုပ္ခဲ့ေသာ မာရ္ေအာင္ျမင္ဘုရားျဖစ္ေၾကာင္း၊ အမရပူရနန္းဦးတြင္ စံျမန္းခဲ့ေၾကာင္း ၊ အဂၤလိပ္တုိ႔လက္သုိ႔ပါၿပီးေနာက္ ဟသၤာ တၿမဳိ႕သုိ႔လည္း ေရာက္ခဲ့ေသးေၾကာင္း ၊ ၿပီးမွသာ ဇလြန္သုိ႔ျပန္ေရာက္လာျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း ဗဟုသုတအေနႏွင့္ ေရးသားတင္ျပလုိက္ပါတယ္။

ကုိးကား။

က်ိန္စာသင့္တဲ့သမုိင္းပုံရိပ္မ်ား – သန္းထြန္း ( လွည္းကူး ) / ဇလြန္ၿမိဳ႕မာရ္ေအာင္ျမင္ ျပည္ေတာ္ျပန္ ျမတ္စြာဘုရားႀကီး / ဘသန္းတင္ – ျမန္မာ့စြယ္စုံက်မ္း

ကမ႓ာေပၚက အႀကီးဆံုး ၾကာပင္